Viestiupseeriyhdistys järjestää seminaarin 22.3.2022 teemalla INFORMAATIOYMPÄRISTÖN TULEVAISUUS – POLITIIKKA, TEKNIIKKA JA TALOUS.

Seminaarissa käsitellään informaatioympäristössä tapahtuneita muutoksia politiikan, tekniikan ja talouden näkökulmasta tarkasteltuna. Seminaari on tarkoitettu erityisesti organisaatioiden tietoverkkojen toimintavarmuudesta, suunnittelusta, ratkaisuista ja tietoturvallisuudesta vastaaville.

Seminaari järjestetään osoitteessa Iso Paja, Radiokatu 5, Helsinki tai verkossa.

Puhujiksi ovat alustavasti lupautuneet mm. puolustusministeri Antti Kaikkonen, johtaja Mika Aaltola Ulkopoliittisesta Instituutista, tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen F-Securelta, yksikön johtaja Maria Rautavirta Liikenne- ja Viestintäministeriöstä ja professori Lauri Paltemaa Turun Yliopistosta sekä toimittaja Laura Halminen Helsingin Sanomista.

Seminaarin alustava ohjelma:

08.00 – 08.45 Ilmoittautuminen ja tulokahvi

08.45 – 09.00 Seminaarin avaus VUY:n puheenjohtaja Juha Petäjäinen, ELISA Oyj ja Ari-Jussi Knaapila, Cinia Oy

09.00 – 09.30 ”Informaatioympäristön tulevaisuus”, Esittäjä/PLM vahvistetaan myöhemmin.

09.35 – 10.05 ”Demokraattisten järjestelmien haavoittuvuus ulkopuolisille vaikuttamisyrityksille”, Mika Aaltola, Ulkopoliittinen instituutti

10.10 – 10.40 ” EU:n datastrategia, toimeenpano ja vaikutukset Suomessa”, Maria Rautavirta, LVM

10.45 – 11.15 ”Sananvapauden rajat”, Laura Halminen, Helsingin Sanomat

11.15 – 12.00 TAUKO, lounas

12.00 – 12.30 ”Disruptiiviset tekniikat”, Esittäjä/PV vahvistetaan myöhemmin.

12.35 – 13.05 ”Kansallinen digiloikka tilastojen ja tutkimuksen valossa”, Markku Kuula, Aalto-yliopisto.

13.10 – 13.40 ”Kiina informaatiotoimijana”, Lauri Paltemaa, Turun yliopisto

13.45 – 14.15 ”5G ja tietoturvallisuus”, Mikko Karikytö, Oy LM Ericsson Ab

14.20 -14.50 ”Datatalouden rakentaminen – uusia yhteistoiminnan muotoja”, Pertti Hyvärinen, Cinia Oy

14.50 – 15.20 Tauko, kahvit

15.20 – 15.50 ”Kyber- ja hybridivaikuttamisen ajankohtaiskatsaus”, Mikko Hyppönen, F-Secure Oyj

15.55 – 16.25 ”Julkisten pilvipalveluiden käyttö huomioiden kansallinen tietoturvakriteeristö”, Kim Westerlund, NIXU Oyj

16.30 – 17.00 ”Venäjän toiminta informaatioympäristössä”, Pentti Forsström, Maanpuolustuskorkeakoulu

17.00 – 17.30 Tilaisuuden päättäminen, Juha Petäjäinen, VUY

17.30 – Verkostoitumismahdollisuus, Cocktail-tilaisuus

Seminaariin voit osallistua paikan päällä Isossa Pajassa tai verkon kautta. Seminaarin lopullinen ohjelma päivitetään VUY:n verkkosivuille www.viestiupseeriyhdistys.fi.

Seminaarin hinta on 250,00 €. Hinta sisältää seminaarin, ohjelmaan merkityt ateriat ja Cocktail-tilaisuuden. Viestiupseeriyhdistys laskuttaa seminaarin sitovan ilmoittautumisen jälkeen. Seminaariin verkonkautta osallistuville linkki lähetetään ennen tilaisuutta.

Ilmoittautumiset 8.3.2022 mennessä ensijaisesti alla olevalla lomakkeella (suositeltavin tapa) tai seminaari@viestiupseeriyhdistys.fi.

Oikeus muutoksiin pidätetään.

Lisätietoja antaa Harri Reini, puh. 040 514 2497 tai seminaari@viestiupseeriyhdistys.fi

Seminaarin puheenjohtaja:
Pertti Hyvärinen, Cinia Oy