Viestimies 4/2017

Sisällysluettelo | Pääkirjoitus

Viestimiehen päätoimittaja Tero Palokangas Pääkirjoitus, Viestimies 4/2017:

Paljon sanomatta jää?

Hyvä lukija! Käsissäsi on tämän vuoden viimeinen numero. Se on oman päätoimittajakauteni järjestyksessään 20. ja samalla viimeinen lehti. Luovutan lehden peräsimen vuoden vaihteessa kurssiveljelleni ja hyvälle ystävälleni, everstiluutnantti Samuli Terämälle. Toivotankin Samulin lämpimästi tervetulleeksi lehden toimintaan ja samalla hyvähenkisen toimituksen työskentelyyn mukaan. Toivonkin kurssiveljelleni samanlaista hienoa tukea teiltä kaikilta, josta itse olen omalla päätoimittajakaudellani saanut nauttia. Pidetään yhdessä huolta, että Samulilla on jatkossa positiivisia ongelmia toinen toistaan laadukkaimpia artikkeleita ja mainoksia tuleviin lehden numeroihin mahduttaessaan. Lehden tulevaisuuden näkymät ovat ajoittaisista taloudellisista haasteista huolimatta valoisat. Elämmehän muun muassa digitalisaation ja kyberturvallisuuden kulta-aikaa. Yhdistyksemme ja sen jäsenkunnan edustamilla toimialoilla onkin menossa sen verran kova ”buumi”, että siitä lehtemme tulee jatkossakin varmasti hyötymään.

Otin itse päätoimittajan tehtävät vuoden 2013 alussa vastaan everstiluutnantti Jukka-Pekka Virtaselta. Tiesin tehtävään suostuessani hyppääväni isoihin saappaisiin. Toisaalta pidin tarjousta kunnia-asiana, sen verran tasokkaana maanpuolustuslehtenä Viestimiestä tuolloinkin pidin. Toivottavasti olen kyennyt edeltäjieni viitoittamaa tietä seuraamaan ja pitämään lehtemme sisällön ja tason odotuksia vastaavalla tasolla. Matkan varrelle on kertynyt paljon työtä, ajoittain niin kotona, junassa, lentokoneessa kuin laiturinkin nokassa. Välillä mukaan on mahtunut epätoivonkin hetkiä, kun seuraava lehti on meinannut jäädä artikkeleista vajaaksi tai dead-line päätoimittajan korjauksille on jälleen kerran ylitetty. Toisaalta taas yhtä hienolta on joka kerta tuntunut pitää tuoretta julkaisua käsissään tai saadessaan sähköpostilla lukijakunnalta positiivista palautetta tehdystä työstä. Viivan alle voi rehelrehellisesti sanoen jäävän selkeästi plussaa ja samalla päivääkään en ehkä sitten kuitenkaan vaihtaisi pois. Koen olevani etuoikeutettu saatuani toimia hienon lehtemme päätoimittajana.

Satavuotiaan Suomen virallinen syntymäpäivä sitten vihdoin lähestyy. Siihen liittyen uusin Tuntemattoman sotilaan versiokin saatiin markkinoille. Mielestäni kaiken kaikkiaan varsin kelpo, nykyaikaan siirretty tulkinta tuosta ajattomasta klassikosta. Kaikkiahan ei uusi versio ole miellyttänyt, eikä tarvitsekaan. Jokaisella meillä on jatkossakin vapaassa isänmaassamme oikeus tykätä tai olla tykkäämättä juuri sen verran kyseisestä elokuvasta kuin haluamme. Samanlaista sananvapautta ja mielipiteen ilmaisuoikeutta ei ihan joka puolella maapalloamme ole, joka myös näin ison juhlan äärellä on syytä muistaa. Olemme kaikki tavattoman onnekkaita saadessamme elää tässä hienossa yhteiskunnassa, ja sen ylläpitämiylläpitämiseksi sekä kehittämiseksi meidän kaikkien kannattaa jatkossakin kantaa oma pieni kortemme kekoon. Edesmennyttä jalkaväenkenraali Aadolf Ehrnroothia lainatakseni ”Suomi on hyvä maa ja sitä kannattaa puolustaa”.

Otsikon mukaisesti paljon on tullut vuosien saatossa sanottua ja kirjoitettua, mutta paljon on varmasti jäänyt sanomattakin. Päälimmäisenä tunteena on kuitenkin se, että kyllä yksittäisen päätoimittajan sanainen arkku on ainakin hetkeksi saatu tyhjennettyä. Tästäkin huolimatta lupaan jatkossa säännöllisen epäsäännöllisesti jatkaa lehden sivuille kirjoittamista: niihin talkoisiin haastan samalla kaikki yhdistyksen jäsenet mukaan. Lämmin kiitos yhdistykselle ja sen hallitukselle sekä lehden asiantuntevalle toimituskunnalle hyvästä yhteistyöstä. Erityiskiitoksen haluan osoittaa lehden ammattitaitoiselle toimitukselle. Kanssanne on ollut ilo ja kunnia toimittaa lehteämme. Lopuksi haluan toivottaa hyvää itsenäisyyspäivää kaikille lehden lukijoille: juhlikaamme yhdessä ylpeänä satavuotiasta isänmaatamme!

Tero Palokangas

Viestimies-lehden päätoimittaja