Viestimies 2/2017

Sisällysluettelo | Pääkirjoitus

Viestimiehen päätoimittaja Tero Palokangas Pääkirjoitus, Viestimies 2/2017:

Puolustuskykyä turvataan kaikissa toimintaympäristöissä

Valtioneuvoston esitys puolustusselonteoksi saatiin käsiteltyä ja hyväksyttyä. Asiakirja on erittäin kattavasti valmisteltu ja hyvin tiiviiseen kokonaisuuteen on saatu mahdutettua kaikki keskeiset maanpuolustuksen kehittämiseen liittyvät osakokonaisuudet. Näiltä osin selonteon historiallinen eriyttäminen turvallisuuspoliittisesta selonteosta puolsi varmastikin paikkansa. Selonteko antaa hyvän pohjan Puolustusvoimien systemaattiselle kehittämiselle pitkälle tulevaisuuteen. Laajalla parlamentaarisella käsittelyllä samalla varmistettiin linjausten jatkuminen erilaisissa tulevaisuuden poliittisissa mielipideilmastoissa. Riittävän pitkälle tähtäävillä selonteoilla varmistetaan jatkossakin maanpuolustuksen pitkäjänteinen kehittäminen.

Selonteossa nostetaan myös paikallispuolustuksen tarpeet asianmukaisesti esille. Minulla oli mahdollisuus osallistua maaliskuussa Oulussa Kainuun prikaatin johtamaan paikallispuolustusharjoitukseen (Oulu17). Harjoituksessa oli aistittavissa eri turvallisuus- ja paikallisviranomaisten yhteinen tahtotila hybridiuhkamaisiin tilannekehityksiin vastaamiseksi. Hienoa oli nähdä se kehitystyö, mitä eri toimijat aivan viime vuosina ovat tehneet yhteiskuntamme kriisinsietokyvyn ja toiminnan jatkuvuuden turvaamisen kehittämiseksi. Osin näiden asioiden ympärillä oltiin myös yhdistyksemme kevään ajankohtaisseminaarissa, josta viestikadettien ansiokas artikkeli tämän lehden sivuilla. Lisää herkkua on sitten tarjolla syyskuussa A.R. Saarmaan päivänä, jolloin Riihimäellä järjestetään erityinen paikallispuolustukseen ja sen johtamisen problematiikkaan keskittyvä seminaari. Tapahtumaan tarjotaan osallistumismahdollisuus myös videoneuvotteluna ympäri maata Puolustusvoimien eri toitoimipisteiden tukemana. Paikallispuolustuksen ja yleisesti koko yhteiskunnan toiminnan jatkuvuuden turvaamisen johtamisessa ajantasaisine tilannekuvineen riittää meillä kaikilla jatkossakin töitä.

Hiihtokansaa hellittiin maaliskuussa erinomaisesti Lahdessa järjestetyillä maailmanmestaruuskilpailuilla. Itselläkin oli mahdollisuus yhden päivän verran päästä nauttimaan kisatunnelmasta. Täytyy sanoa, että kyllä oli järjestäjät kyenneet loihtimaan upeat kansainvälisen tasot hiihtokarnevaalit. Oman vierailun kruunasi Iivo Niskasen palkintojenjako Lahden torilla ja Maamme-laulu: tippa oli kieltämättä linssissä. Kiitosta saaneista kisajärjestelyistä sekä pitkästä aikaa saavutetusta urheilullisesta menestyksestä on syytä osata ulosmitata kaikki positiiviset yhteiskunnalliset vaikutukset. Tähän kun lisätään talouden varovaisen positiiviset ennusmerkit, niin eihän tästä ole Suomen 100-vuotisjuhlankin kunniaksi jälleen kerran kuin yksi suunta: ylöspäin!

Käsissänne olevan numeron teemana on kyberturvallisuus: pitkälti yhteiskunnan toiminnan jatkuvuuden turvaamisen näkökulmasta tarkasteltuna. Digitaalisuuteen liittyvien osakokonaisuuksien ympärillä pyöritään todennäköisesti myös loppuvuoden numeroissa. Toivotan kaikille lehden lukijoille aurinkoista ja samalla vähälumista kesää!

Tero Palokangas

Viestimies-lehden päätoimittaja