VIESTIUPSEERIYHDISTYKSEN JÄSENMATKA VIROON 7.-10.9.2017

Viestiupseeriyhdistys järjestää jäsenmatkan Viroon 7.-10.9.2017. Matkan pääkohteina ovat Tallinna ja Tarto, joissa on tarkoitus vierailla muutamissa sotilas- ja kulttuurikohteissa.

Matkan pääpiirteinen ohjelma TÄSTÄ.

Ilmoittautumiset viimeistään 20.6.2017 mennessä TÄSTÄ. Paikat (max 30) täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Paikallispuolustuksen johtaminen seminaari ja Viestiupseeriyhdistyksen syyskokous 23.9.2017 Riihimäellä

Viestikiltojen liitto järjestää A.R. Saarmaan syntymäpäivänä 23.9.2017 yhteistoiminnassa Viestiupseeriyhdistyksen, Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen ja puolustusvoimien kanssa paikallispuolustuksen johtamista käsittelevän valtakunnallisen seminaarin.
Seminaarin keskuspaikkana on Riihimäki. Seminaarissa hyödynnetään puolustusvoimien videoneuvottelujärjestelmää, jolloin siihen voi osallistua valituista puolustusvoimien toimipisteistä ympäri Suomen.
Seminaarin tavoite on kuvata paikallispuolustuksen kehitysnäkymiä, johtamisen ja viestitoiminnan haasteita sekä keskustella johtamisjärjestelmä- ja viestialan vapaaehtoisen maanpuolustustyön roolista paikallispuolustuksen kehittämisessä.
Seminaari on tarkoitettu viesti- ja johtamisjärjestelmäalan vapaaehtoisten maanpuolustusjärjestöjen ja MPK:n jäsenjärjestöjen jäsenille. Seminaari on osallistujille maksuton.

Tarkemmat tiedot ja ilmoittautumisohjeet klikkaamalla tästä.

Jos osallistut myös Viestiupseeriyhdistyksen syyskokoukseen, niin ilmoittaudu siihen erikseen.

VIESTIUPSEERIYHDISTYKSEN SYYSKOKOUS 23.9.2017

Viestiupseeriyhdistyksen hallitus kutsuu yhdistyksen jäsenet yhdistyksen syyskokoukseen Riihimäelle lauantaina 23.9.2017 kello 10.00 alkaen. Kokous pidetään Riihimäen Varuskunnassa Viestikoulun luokkarakennuksessa.

Kokouksessa käsitellään sääntöjen 5 §:ssä syyskokouksessa käsiteltäväksi mainitut asiat. Ilmoittautuminen tästä.

Jos osallistut myös Paikallispuolustus-seminaariin, niin ilmoittaudu siihen erikseen.

VIESTISOTAA RUKAJÄRVELLÄ

Kaakkois-Suomen Viestikilta ry jatkaa sota-ajan viestiaiheista julkaisusarjaansa teoksella "Viestisotaa Rukajävellä". 14.Divisioonan viestitoiminta jatkosodan aikana 1941 - 1944. Kirja julkistettiin Mikkelissä 12.4.2017.

Kirjaa voi tilata hintaan 20,00 € + postikulut osoitteesta seppokiiski(at)msn.com.

Kuhmon ja Lieksan alueilta Rukajärvelle hyökkäävä 14. Divisioona (14.D) oli suoraan ylipäällikön alainen yhtymä. Koska sen ja Päämajan (PM) välillä ei ollut armeijakuntaporrasta eikä näin ollen armeijakunnan viestierikoisjoukkoja, oli Viestipataljoona 30 (VP 30) vahvennettu erikoispuhelinjoukkueella.
Laaja ryhmitysalue sitoi aluksi runsaasti viestivoimaa ja kuuluvuus PM:aan oli jo alkujaan heikko. Tilannetta pahensi rajaseudun harva ja huonokuntoinen kiinteä puhelinverkko. Päähyökkäyssuunnassa VP 30 rakensi yötä päivää runkoyhteyksiä 14.D:n rykmentteihin käyttäen alkuvaiheessa hyväksi vanhoja kiinteitä heikkokuntoisia rautayhteyksiä. Etenemisen aikana jalkaväki rakensi itse kenttäkaapeliyhteytensä.
Heinä- ja elokuussa 1941 aiheuttivat taistelevien rykmenttien selustassa raivonneet metsäpalot paljon vahinkoa johdinyhteyksille. Rukajärven alueelta toimivat partio-osastot tukeutuivat radioyhteyksiin. Kuuluvuus Päämajaan Mikkeliin oli jatkuvasti heikko, kunnes PM:n puhelinrakennusosasto III sai elokuussa valmiiksi kuparijohdon Repolaan saakka. PM:n puhelinyhteys oli varmistettu kaksisuuntaisella radioyhteydellä. Samoin 14.D:n esikunnan sekä jalkaväkirykmenttien JR 10:n, JR 31:n ja JR 52:n väliset lankayhteydet olivat varmistettu radioverkolla. 14. Divisioona eteni nopeasti kesällä 1941 aina Rukajärvelle ja edelleen Ontajoen tasalle. Joukot pysyivät näissä asemissa sodan loppuun asti ja aloittivat vasta syyskuussa 1944 vetäytymisen valtakunnanrajan taakse välirauhansopimuksen mukaisesti.

VIESTIMIES-lehti 3.6.2017

Viimeisin lehti luettavissa nyt osoitteessa Viestimies-lehti

JÄSENREKISTERIN PÄIVITYS SÄHKÖPOSTIOSOITTEILLA

Viestiupseeriyhdistyksen jäseniä pyydetään päivittämään sähköpostiosoitteensa toiminnanjohtajalle