RADIOMASTOT 90 VUOTTA

Jorma Laihon esitelmä radiomastoista Radio- ja TV-museossa 26.11. Lue lisää

TALVISODAN 1939 – 1940 KANSALLINEN MUISTOMERKKI JA TALVISOTAFORUM 2017

Muistomerkin paljastustilaisuus on Kasarmitorilla 30.11.2017 klo 17.00. Se on yleisölle avoin tilaisuus ja olette sydämellisesti tervetulleita seuraamaan tätä varmasti mieliin painuvaa tapahtumaa. Yleisöä pyydetään saapumaan paikalle viimeistään 16.45 ja varautumaan turvatarkastukseen.

Talvisotaforum 2017 Tiistaina 28.11.2017 klo 14.00 – n. 17.30 Helsingin yliopiston päärakennuksen pienessä juhlasalissa, Fabianinkatu 33. Lue lisää

Esitelmä "Digitalisaatio, keinoäly ja robotisaatio" TI 28.11.2017 ja joulupöytä

Helsingin Reserviupseerien Viestiosasto järjestää esitelmän aiheesta Digitalisaatio, keinoäly ja robotisaatio –digitaalisen toimintaympäristön uhkia ja ennen kaikkea mahdollisuuksia – avaammeko digitaalisen Pandoran lippaan vai löydämmekö keinoälystä Graalin maljan? Esitelmän pitää Kimmo Rousku, VAHTI-pääsihteeri, valtiovarainministeriö, tietokirjailija, luennoitsija. Esitelmän jälkeen on mahdollisuus nauttia Katajanokan Kasinon mainiosta ja kattavasta Joulubuffetista (alk. noin klo 19:15, jolloin kokoontuminen ala-aulassa). Lue lisää ja ilmoittautumisohjeet.

VIESTISOTAA RUKAJÄRVELLÄ

Kaakkois-Suomen Viestikilta ry jatkaa sota-ajan viestiaiheista julkaisusarjaansa teoksella "Viestisotaa Rukajävellä". 14.Divisioonan viestitoiminta jatkosodan aikana 1941 - 1944. Kirja julkistettiin Mikkelissä 12.4.2017.

Kirjaa voi tilata hintaan 20,00 € + postikulut osoitteesta seppokiiski(at)msn.com.

Kuhmon ja Lieksan alueilta Rukajärvelle hyökkäävä 14. Divisioona (14.D) oli suoraan ylipäällikön alainen yhtymä. Koska sen ja Päämajan (PM) välillä ei ollut armeijakuntaporrasta eikä näin ollen armeijakunnan viestierikoisjoukkoja, oli Viestipataljoona 30 (VP 30) vahvennettu erikoispuhelinjoukkueella.
Laaja ryhmitysalue sitoi aluksi runsaasti viestivoimaa ja kuuluvuus PM:aan oli jo alkujaan heikko. Tilannetta pahensi rajaseudun harva ja huonokuntoinen kiinteä puhelinverkko. Päähyökkäyssuunnassa VP 30 rakensi yötä päivää runkoyhteyksiä 14.D:n rykmentteihin käyttäen alkuvaiheessa hyväksi vanhoja kiinteitä heikkokuntoisia rautayhteyksiä. Etenemisen aikana jalkaväki rakensi itse kenttäkaapeliyhteytensä.
Heinä- ja elokuussa 1941 aiheuttivat taistelevien rykmenttien selustassa raivonneet metsäpalot paljon vahinkoa johdinyhteyksille. Rukajärven alueelta toimivat partio-osastot tukeutuivat radioyhteyksiin. Kuuluvuus Päämajaan Mikkeliin oli jatkuvasti heikko, kunnes PM:n puhelinrakennusosasto III sai elokuussa valmiiksi kuparijohdon Repolaan saakka. PM:n puhelinyhteys oli varmistettu kaksisuuntaisella radioyhteydellä. Samoin 14.D:n esikunnan sekä jalkaväkirykmenttien JR 10:n, JR 31:n ja JR 52:n väliset lankayhteydet olivat varmistettu radioverkolla. 14. Divisioona eteni nopeasti kesällä 1941 aina Rukajärvelle ja edelleen Ontajoen tasalle. Joukot pysyivät näissä asemissa sodan loppuun asti ja aloittivat vasta syyskuussa 1944 vetäytymisen valtakunnanrajan taakse välirauhansopimuksen mukaisesti.

VIESTIMIES-lehti 3.6.2017

Viimeisin lehti luettavissa nyt osoitteessa Viestimies-lehti

JÄSENREKISTERIN PÄIVITYS SÄHKÖPOSTIOSOITTEILLA

Viestiupseeriyhdistyksen jäseniä pyydetään päivittämään sähköpostiosoitteensa toiminnanjohtajalle